Na zajęcia praktyczne studenci są zobowiązani do przygotowania prezentacji na poniższe tematy.
Każda grupa ćwiczeniowa (wszystkie sekcje danego dnia) opracowuje na zajęcia wszystkie podane niżej tematy. Studenci dzielą się tematami między sobą w obrębie wszystkich sekcji, które w danym dniu mają zajęcia.
Starosta grupy jest odpowiedzialny za podział tematów wśród studentów.
Każdy student prezentuje wybrane slajdy (nie jest możliwe, by prezentację wygłaszał jedynie przedstawiciel sekcji). Prezentacja zostaje zaliczona pod warunkiem obecności studenta na zajęciach.
Prezentacja musi być przygotowana WYŁĄCZNIE z wykorzystaniem podanych poniżej źródeł. Wykorzystanie innych źródeł informacji jest możliwe JEDYNIE PO WYKORZYSTANIU W PEŁNI informacji zawartych w podanych linkach.
Omawiając leczenie nie podajemy dawek leków, a jedynie ich nazwy międzynarodowe.
 
Każda prezentacja musi być zamieszczona przed zajęciami na platformie MS Teams. 
Na zajęcia w Klinice prezentacje przynosimy ze sobą NA PENDRIVE (nie ma możliwości odtwarzania z MS Teams).
 
Warunkiem zaliczenia zajęć jest przygotowanie prezentacji, jej przedstawienie i aktywny udział w dyskusji oraz zajęciach praktycznych.
 
Tematy do przygotowania przez poszczególne sekcje:
A) Przewlekła choroba nerek (PChN):
- Definicja i przyczyny
 
- Obraz kliniczny i przebieg naturalny
 
- Rozpoznanie
 
- Badania pomocnicze
 
- Monitorowanie chorego z PChN
 
- Leczenie:
a. Zalecenia ogólne
b. Leczenie zmniejszające białkomocz ze szczególnym uwzględnieniem działań niepożądanych leków
c. Leczenie nefroprotekcyjne ze szczególnym uwzględnieniem działań niepożądanych leków
d. Leczenie nadciśnienia tętniczego ze szczególnym uwzględnieniem działań niepożądanych leków
e. Leczenie hiperlipidemii ze szczególnym uwzględnieniem działań niepożądanych leków
f. Polifarmakoterapia i polipragmazja dla chorego z upośledzoną czynnością nerek
g. Bilans wodno-elektrolitowy
h. Zwalczanie kwasicy
i. Leczenie zaburzeń gospodarki wapniowo-fosforanowej i nadczynności przytarczyc ze szczególnym uwzględnieniem działań niepożądanych leków
j. Leczenie niedokrwistości ze szczególnym uwzględnieniem działań niepożądanych leków 
Na podstawie podręcznika:
https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.14.2.
https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.2.20.3.
https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.14.64.3.
https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.14.64.1.
 
- Leczenie nerkozastępcze - przygotowanie do leczenia nerkozastępczego, metody leczenia nerkozastępczego, wskazania i przeciwwskazania do leczenia nerkozastępczego
 
- Hemodializa – definicja, przygotowanie chorego do metody leczenia, prowadzenie zabiegu, powikłania zabiegu
 
- Ciągłe i przerywane techniki leczenia nerkozastępczego:
a. Ciągła hemodializa żylno-żylna (CVVHD)
b. Ciągła hemodiafiltracja żylno-żylna (CVVHDF)
c. Ciągła wolna ultrafiltracja (SCUF)
d. Zalety technik ciągłej terapii nerkozastępczej w porównaniu z technikami przerywanej terapii nerkozastępczej 
- Problemy kliniczne związane z ciągłą terapią nerkozastępczą
 
 
Na podstawie podręcznika i artykułów:
https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.14.2.
https://www.mp.pl/pacjent/badania_zabiegi/53429,leczenie-nerkozastepcze-wybor-metody
https://www.mp.pl/pacjent/badania_zabiegi/53430,hemodializa
https://www.zyciezdializa.pl/hemodializa
https://journals.viamedica.pl/forum_nefrologiczne_edukacja/article/view/105721
 
- Dializa otrzewnowa – definicja, przygotowanie chorego do metody leczenia, prowadzenie zabiegu, przeciwwskazania, powikłania zabiegu
 
Na podstawie podręcznika i artykułów:
https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.14.2.
https://www.mp.pl/pacjent/badania_zabiegi/53429,leczenie-nerkozastepcze-wybor-metody
https://www.mp.pl/pacjent/badania_zabiegi/53431,dializa-otrzewnowa
https://www.zyciezdializa.pl/dializa-otrzewnowa
- należy wykorzystać dostępne filmy instruktażowe
 
https://www.mp.pl/pacjent/nefrologia/lista/66661,przeciwwskazania-do-dializy-otrzewnowej
 
B) Kwasica i śpiączka ketonowa - definicja i etiopatogeneza, obraz kliniczny, rozpoznanie, leczenie i monitorowanie
Na podstawie podręcznika:
https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.13.3.1
 
C) Zespół hiperglikemiczno-hiperosmolalny
Na podstawie podręcznika:
https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.13.3.2.
 
D) Hipoglikemia polekowa
Na podstawie podręcznika:
https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.13.3.4.
 
E) Wysiłek fizyczny – na podstawie podręcznika www.mp.pl/interna
- Zasady bezpiecznego podejmowania wysiłku fizycznego w cukrzycy typu 1
 
- Zasady bezpiecznego podejmowania wysiłku fizycznego w cukrzycy typu 2
 
F) Nowoczesne metody kontroli glikemii
Na podstawie podręcznika i artykułów:
https://promovendi.pl/wp-content/uploads/2021/08/Swiecicka-Klama-Agnieszka.pdf
https://www.freestyle.abbott/pl-pl/produkty/system-freestyle-libre-2.html
 
SYMULACJE
Na zajęciach w Centrum Symulacji obowiązuje znajomość teoretyczna tematów omawianych na zajęciach praktycznych oraz znajomość następujących problemów:
- Hiperkalcemia
 https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.19.1.6.2. 
- Hipokalcemia
 https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.19.1.6.1. 
- Hiperkaliemia
 https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.19.1.4.2. 
- Hipokaliemia
 https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.19.1.4.1. 
- Hipoglikemia
 
          https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.13.3.4.
- Hiponatremia
 
          https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.19.1.3.1.
- Hipernatremia
 
          https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.19.1.3.2.
- Ostra niedokrwistość pokrwotoczna
 
          https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.15.1.1.
 
Obowiązuje znajomość następującego piśmiennictwa:
https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.19.1.
https://www.mp.pl/interna/chapter/B16.II.19.2.
 
Warunkiem zaliczenia symulacji medycznej jest znajomość ww. piśmiennictwa i aktywny udział w zajęciach.